Followers

..Settle Dah Puasa Nazar..

ari ni aku puasa tau..

puasa nazar..

sbb???

itu rahsia ek..

mls nk gtau..

kang owg ckp p0yo lak kn?? haha...

xpe,yg pntg tercapai gak puasa nazar aku tu..

bwh ni aku nk cerita ckit ttg puasa nazar ni..

s0rry la der..aku search kt tenet je ek..kui3..

Nazar ertinya janji atau sumpah untuk berbuat baik. Dari segi istilah syarak ialah mewajibkan diri untuk melakukan sesuatu kebaikan dengan menyebut nama Allah.
Contohnya: "Dengan nama Allah sekiranya aku berjaya aku berjanji berpuasa selama sehari." la dikira nazar. Sekadar terdetik dalam hati tidak dikira nazar. Mereka yang menarik balik nazar atau tidak mampu melakukannya hendaklah membayar kifarat nazar, iaitu


(1) member! makan 10 orang miskin, atau
(2) memberi pakaian kepada 10 orang miskin atau
(3) memerdekakan hamba.


Sekiranya tidak mampu hendaklah berpuasa tiga hari (al-Ma-idah (5): 89).

0 comment readers:

Post a Comment

 
All Right Reserved by Amira Blog Design by ANIS NADHILAH