Followers

..Susahnye Nak Cari Keje Zaman Skg..

Salam...

waaa....sedihnye..nape luck untuk aku dapat keje x datang2 lagi ye? penat da aku mencari ni.kl0 nak dapat keje kerajaan lagi la susah..bagi aku la,Sekarang ni nak dapatkan kerja memang susah, boleh dikatakan peluang utk dapat kerja atas nama rezeki cuma 30%, peluang utk dapat sbb org dalam pula 70%. Apapun, tu tak bermakna kita yg xda kabel ni perlu putus asa.. yg penting ada usaha utk apply..kan2?? semalam,aku da sent resume + application form kat 8 tempat yang menjadi pilihan aku..arap2 ade la yang sangk0t.walaupun jauh,aku sanggup janji aku de keje.xde la mengangg0r cam skang ni.sangat la tensi0n dok umah je sebab duit kat tangan makin lama makin kurang...

0rang dalam (cable)?? em,de jugak kebaikan & keburukan orang dalam ni..Yang baiknya, kawan kena tolong kawan. Buruknya – tak adil bagi orang lain.ayah aku penah la jadi org dalam masa aku keje kat perangkaan dulu..die anta resume aku kat kawan die yang keje dalam tu.last2 bes0knye aku tr0s dapat interview n petang tu jugak aku dapat tau yang aku dapat keje tu..mmg terbaeekkk ar penangan orang dalam ni kan? mr.apit pun jadi p0lis guna cable gak..sampai 3 orang lak tu...em...n0 komen..maybe rezeki jugak k0t.. :p

aku selalu gak baca paper (tuk cari kerja...), ada ruangan khas tentang vacancy tuh...hurm...ada syarikat yang minta pengalaman candidates at least 3 tahun pengalaman, setahun pengalaman dan yang penting mesti berpengalaman larh. so, cmne dengan orang yang belum ada pengalaman? contohnya student yang baru habis belajar cam aku ni? Sepatutnya syarikat-syarikat kene ar bagi peluang kat orang ramai untuk mendapat pengalaman kerja. alah, tak rugi pun..anak bangsa sendiri jugak... kalau di0rang tak bagi peluang, camne orang nak dapat pengalaman kerja? tuh larh sebabnya ramai graduan menganggur skg nie... mana nak bayar loan lagi... Hurm...tolonglah beri peluang... dan kalau nak mengaji orang tuh, biarlah berpatutan...jangan nak cekik darah orang plak..

ni lak pengalaman yang aku penah dengar dari mulut kawan aku time dorang interview...

'mmg penah minta keje kerajaan..tak kira kerajaan negeri atau kerajaan pusat tp sume hampeh....penah sekali je dpt interview ngan MBSA(majlis perbandaran shah alam)
apa dorang tanya sume dapt jawab ngan baik..last2 tukang interview tu cakap
jawatan dipohon tu nk spm je..bukan yg lebih tinggi...abih tu nape panggil interview kan?
bila kuar dari bilik interview dpt tau kekosongan jawatan hanya ada 2 shj tp yg dtg
interview 70++'

p/s dari aku : kerja tak semudah yang disebut.Mmg ada bermacam perkara yang kita lalui bila bekerja.Soal utamanya, gaji, minat kita dengan kerja, persekitaran kerja dan bermacam lagi..Tips..Jangan terlalu memilih kerja dan belajar mencintai kerja kita!!da 1 lagi..Ikhlas.. (pesanan untuk aku jugak..)


5 comments:

  1. dik..sabo yer..akak dulu 6x pg interview dgn SPA..SPA putrajaya 2x..SPA KL 1x..SPA penang 3x..yg dpt keje SPA putrajaya..SPA KL dpt reserve..xlnsg pki org dlm...kwn2 akak yg lain sekali dua interview jer trs dpt keje,jgk x pki kabel..excp nk keja dgn Majlis Pembandaran @ Dewan Bandaraya mmg awak kn gn kabel yg besar.interview diorg hnya sekadar procedure..hakikatnya diorg dh da calon...NAMUN percayalah dik..gn kabel ke x gn..semuanya dr Allah..klu Allah kata 2 rezki kita,pasti kita dpt..klu bkn rezki ..pki kabel pn xdpt...

    ReplyDelete
  2. Cik Mira,
    sebenarnya rezeki sume di tangan Allah SWT kan, kte usaha la mcm mane skalipun, klu bkn rezeki kte nk wt cmne kn.. nk kate memilih x.. tp itu lah kebenaran.. kbyakkan org yg dpt keje ni ade yg melalui mcm2 pngalaman..

    cth, aku la kn, interbiu bkn men byk.. da smpai stage 3 pn ade.. pstu senyap je. dorg ckp tggu dorg kol.. ak pn tggu la dorg kol.. bru aku teringat.. ak lpe nk topupkan kt dorg.. tu pasal dorg xkol ak.. n xda la rezeki.. duduk uma smpai 3bln.. sakit woo xda duit.. tgk kwn2 sume da ade kete, ade umah, ade awek cntik2.. haha.. tp ak rase mgkin blum rezeki kot.. xpe.. berdoa je tiap mase.. agar dapat keje yg sesuai.. n kdg2 mlm2 xbley tdo, asek pk xdpt keje.. ak wt solat hajat.. mnta lg dimurahkan rezeki dlm bidang pekerjaan.. haa, lpe plak.. bab kabel2 ni.. ak pn sbenarnye susa nk ckp.. bkn sume yg bley tlg.. (xda rezeki lg)..
    tkpa2, hang da berdoa, da mohon, last cume berserah je kt die.. mne la taw.. lpas ang baca komen nih, 2bln or 3bln lpas ni hg dpt keje? kte tataw.. hnya Allah je yg taw.. :).
    *aku doakan kawan syg aku ni dimurahkan rzeki, dipercepatkan dpt kerja yg sesuai n diberikan jawatan yg lebih baik dari sebelum nih. aminn..

    p/s; jgn putus asa n jgn lpe kt 'dia'. time susa kte cari die, time sng pn kte harus ingat die. :)

    Chayokkk Amira!!

    ReplyDelete
  3. Dayana di cni, bole saya tahu akak belajar apa ye?

    ReplyDelete
  4. wah tak sgke medical lab pn susa cari keje zmn skrg ni,

    ReplyDelete
  5. hmm..kalau cakap pasal cr keje ni memang tensen la..sama je..dari zaman mama tina grad dulu 2002 pun itu jugalah hikayatnya.

    Tapi percaya pada rezeki, kalau belum ada maknanya belum lagi la datang rezekinya tu..doa lebih lagi..usaha lebih lagi..

    Mama tina sampai sanggup tipu & sorok degree sebab nak dapatkan keje kerani wak..sampai mcm tu sekali..

    Sabar ye.. jgn putus asa

    ReplyDelete

 
All Right Reserved by Amira Blog Design by ANIS NADHILAH