Followers

..Demam tapi puas hati.. :)

Salam

Dah 3 ari aku demam tau...sob3...mungkin sebab cuaca yg panas kot..dat's y la aku demam.. sungguh menyeksakan la demam ni..nak wat pe pun x lalu...da la aku skang ngah praktikal kat lab microbiology..sumenye bermain ngan kuman jerk..! salah cikit je ley wat kuman2 yg degil tu jangkit kat aku balik....sungguh bahaya lol...

ari 1st :

demam aku bawu nak bermula...n tanda2 awal da nampak...cth cam sakit tekak..pastu kerap bersin..tapi time ni aku wat rilex lagi...nak makan ubat malas sebab aku ni takut makan ubat...hak3...memalukan...budak2 pun berani makan ubat...petang ckit aku da mula pening..tapi tak pening sangat la...pening ala kadar jerk...wakaka....time ni aku da mula silap dalam m'culture spesimen...huhuhu....nasib baik la kesilapan tu boleh di maafkan sebab boleh di adjust balik..

ari ke-2 :

time ni aku kene join mobile (derma darah) kat IKM LUMUT...perghh....letih siot..da la ngh demam..60 ++ donors time ni tau...n da la sumenye baya2 aku jerk...malu aku nak sentuh2 dorang...tapi nak wat camne kn...demi tugas...hak3...pagi aku still ok lagi...ley berdiri lama2...ley g sana..g sini...kire macam orang sihat la...masuk tengah hari...aku dah tak lalu nak berdiri lelame...rase macam nak pengsan je tau...memang tak lalu gile...masuk petang aku mintak off kat incharge aku..nasib baik la die bagi...balik tu aku tr0s tido...sampai ke petang aku tido...ngam2 kol 5 aku bangun....ceittt!! bangun tol2 time opis hour...time org balik keje...kui3...bangun2 aku tr0s mandi,smyg...pastu aku makan ubat...pas makan ubat,aku sambung tido balik...sampai ke maghrib...time ni memang badan aku panas gile..nak makan pe sume x lalu..nak berdiri apatah lagi...memang dah tak boleh...pening tak terkata...bapak aku punye la risau sampai nak bawak aku g spital...takut suspek denggi..pas maghrib aku sambung td0 lek..mayb mengantok di sebabkan makan ubat selsema tu kot..ubat tu kan mengantuk...then,dlm kol 10 aku terjaga...badan aku dah x panas da..demam da kebah la maknenye tu...hehehe...suke gile...

ari ke-3 (ari ni) :

selsema aku tak hilang2 lagi...panas badan dah hilang...tapi still berpeluh2 g badan aku ni...pagi aku wat keje macam biasa...m'culture spesimen atas plate agar..tapi yg syok nye,sepanjang aku dok section ni,x pernah pun spesimen kurang dari 15 utk tempoh kol 8-11 pagi mcm ari ni tau..selalu mesti 30 ++ .mayb sebab patient kesian kat aku kot...die tau tukang culture tengah demam...kuang3...di sebabkan xde keje...aku pun mintak la staff nurse tolong amek kan darah aku..sebab aku nak wat sume ujian kat lab ni...bukan senang dapat peluang wat ujian dengan tangan sendiri...hik3..2 tube darah aku amek tadi....plain tube (wane kuning) ngn EDTA tube (wane purple)...mula aku wat ujian FBC(FULL BLOOD COUNT).. result yg ni on da sport blh siap..result aku sume normal...hemoglobin aku pun ok...13.5..da blh derma darah da ni tau...tapi berat lak x cukup..jem tol!! bukan senang pempuan nak dapat hemoglobin cam aku ni tau...hahaha...staff2 sume tanye aku makan pe...padahal aku pun main taram je makan pape..no petua2... 2nd,aku wat ujian kat biochem...yg ni macam2 ujian aku order...hahaha....tamak la kau mira!! .. yg ni sume normal jugak...TAPI....calcium ngn magnesium aku LOW...so,aku kene banyak minum susu kata incharge biochem...die pun dengan baik hati bagi kat aku 1 papan ubat untuk tambah calcium...bagi tulang aku kuat...huhuhu...tengs aunty vicky... :) petang lak aku check urine...everythings normal.....urine c&s...sok bawu tau keputusan sebab die kene culture dalam masa sehari...al-maklum ar,bacteria kan growth dalam tempat yg lembab...so,urine plate aku tu di simpan dalam incubator untuk tempoh sehari...sok tau la keputusannye...

k la....bye2...aku nak mandi...da maghrib da ni....peace.. :)


0 comment readers:

Post a Comment

 
All Right Reserved by Amira Blog Design by ANIS NADHILAH